گزارش اختتامیه جشنواره حیات تا ممات

گزارش اختتامیه جشنواره حیات تا ممات

گزارش اختتامیه جشنواره حیات تا ممات کانون عکس اصفهان

جشنواره عکس اینستاگرامی حیات تا ممات با حضور ۶۸۴ اثر از ۷۷ نفر شرکت کننده در هشتم اردیبهشت ماه ۹۷ به کار خود پایان داد و تمام آثار پذیرفته شدگان چاپ و در روز اختتامیه در شهر رویاها به نمایش گذاشته شد.

داوری این رقابت در روز چهارشنبه ۲۹ فروردین‌ماه ۹۷ و با حضور هیات محترم داوران متشکل از شهرام احمدزاده ترکمانی، بهنام تاجمیر ریاحی،مهدی تمیزی، حسین شجاعی منش و حمیدرضا صیادی و شورای سیاست‌گذاری و دبیر اجرایی جشنواره در محل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان برگزار گردید.
پس از مرحله داوری آثار با نظر هیات محترم داوران، از بین آثار رسیده ۱۱ اثر به عنوان آثار برگزیده در این جشنواره‌ انتخاب شدند.

اختتامیه این جشنواره شنبه ۸ اردیبهشت‌ماه ۹۷ در سالن همایش‌های شهربازی شهررویاها برگزار شد که در ابتدای جلسه بیانیه هیئت داوران که توسط شهرام احمدزاده ترکمانی نوشته شده بود توسط ایشان قرائت شد.

بعد از ارائه بیانیه از مسئولین محترم این جشنواره آقایان علی معینی رئیس شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان, وحید مومن زاده رئیس کانون عکس اصفهان, سید علی معرک نژاد مدیریت مجموعه تاریخی فرهنگی مذهبی تخت فولاد و عادل دهدشتی مدیریت انجمن عکاسان مطبوعاتی استان اصفهان برای اهدای جوایز دعوت شد .
لوح تقدیر و هدیه ای به یاد بود به گروه اجرایی , مسئول روابط عمومی پریسا فهامی, دبیر اجرایی رویا مرادخانی, مسئول دبیرخانه عذرا محمدیان و سرپرست عکاسی شهری کانون عکس اصفهان میلاد غربی اهدا شد .
و همچنین لوح و یاد بود به برگزیدگان و جوایز به نفرات برتر اهدا شد که اسامی پذیرفته شدگان در این جشنواره به شرح زیر میباشد:
فاطمه شاهی ۲ اثر ,علی سراج‌همدانی ۲ اثر دافسانه ,غلافگر ۱ اثر ,امیر ترکان ۱ اثر ,زهرا انالی ۱ اثر ,لاله هوشمندان ۱ اثر ,مریم کرمی ۱ اثر ,مهتا ,نیک‌نامی ۱ اثر ,بهنام نصری ۱ اثر
از بین این اسامی فاطمه شاهی نفر دوم , مریم کرمی و بهنام نصری به صورت مشترک به عنوان نفر سوم انتخاب شدند.

بیانیه هیئت داوران جشنواره:

عکس‌ها، برانگیزاننده‌ی ارتباطی جهان‌شمول و دربردارنده‌ی داد و ستدی پیامی میان انسانها هستند.
ارتباطی میان ثبت کننده و رویت کننده‌ی اثر که گویی یکی می‌نگارد و دیگری می‌نگرد و می‌خواندش و می‌توان اینگونه در نظر گرفت که ثبت و ارائه‌ی عکس چون الفبای نوشتاری عمل می‌کند و مخاطب با خوانش عکس به نکاتی دست می‌یابد که حاصل نمادها و نشانه‌هایی بصری است در متن اثر که توسط عکاس در عکس قاب شده‌اند.

دوربین عکاسی، این مدیوم صریح و بی‌پرده، زاینده‌‌ی هنری متکلف و معناگراست و همان‌قدر که آشکار کننده و بیانگر است به همان نسبت رمزگذار و معماساز عمل می‌کند و این رمزگذاری در اثر، توسط عکاس هنرمند ایجاد می‌شود.
از همین روست که ویلم فلوسر در باب فلسفه عکاسی، عکاسی را به شطرنج و عکاس را به شطرنج باز، تشبیه می‌کند.

قوانین بازی شطرنج ساده است ولی در عین سادگی خوب بازی کردن آن بسی دشوار و پیچیده است.
مکانیزم ثبت اثر توسط دوربین به لحاظ مکانیکی خصوصاً در دوران متأخر و با پیشرفت بی‌امان تکنولوژی بسیار ساده می‌نماید و به طبع افراد بسیاری به عکاسی روی آورده و به آن مشغولند.
آنچه این خیل عظیم و کثرت عکس‌های تولید شده‌ی مداوم را از تکرار مکررات و واگویی الکن نجات می‌دهد قائل بودن عکاس به اهداف هنری و دارا بودن نگاه و منشی هنرمندانه و دغدغه‌مند و بازتاب آنها در عکس است.

همچنین ناگفته نماند که عکاسی، هنری منعطف بر کشف و بازکشف‌هاست.کشف ابژه‌ها و زوایایی که مخاطب را به شگفتی وامیدارد در قابی چشم‌نواز و عکاسانه موجب انتقال ذهنیت و احساس و تخیل هنرمند به مخاطب خویش است و اینجاست که می‌توان ردپای هنر را در خلق اثر عکاس بازنمایی کرد.
این نکات متمایز کننده‌ در درونمایه‌ی اثر هنگام خوانش و درک آن برای اهالی هنر، ناگفته پیداست.

داوران حاضر در این جشنواره با توجه به نکات ذکر شده به دیدن و تحلیل عکس‌های جشنواره پرداختند و عکس‌هایی که پذیرفته نشدند را فاقد نگاه و منش و قواعدی که ذکر شد یافتند.
عینیت‌گرایی صرف و ثبت‌های فاقد مکاشفه و نبود گفتمان بین فرم و محتوای اثر از نکات تاثیرگذار در راه پذیرفته نشدن تعداد بسیاری از عکس‌ها بود.

رسالت عکاسی فقط فرآیند خودکار خلق تصاویر نیست بلکه گامی است در راستای خلق اثر هنرمند و این مهم برآورده نخواهد شد مگر با نگاهی تربیت شده و ذهنی خلاق، با منش هنری عکاس که بدین‌ گونه با اعمال تخیل و احساس خویش به گونه‌ای به فرایند رمزگذاری در اثرِ وی می‌انجامد و لذت بصری و دریافت در عکس را ایجاد می‌نماید و داوران کوشیدند با توجه به این مهم و همچنین اهداف جشنواره، عکس‌هایی که به خوبی به بازنمایی هنرمندانه‌ی موضوع پرداخته بودند را مورد انتخاب و معرفی قرار دهند.

به امید اعتلای هنر عکاسی با نگاه هنرمندانه‌ی بیش از پیش هنرمندان این رشته و پهلو زدن به حرکت سریع و رو به رشد این هنر در دنیای هنر معاصر

شهرام احمدزاده ترکمانی

[vc_gallery type=”image_grid” images=”352853,352854,352855,352856,352857″ img_size=”100×100″ column_number=”2″ grayscale=”no” hover_icon=”none” images_space=”gallery_without_space”]