«طرحِ ایده، بسطِ معنا، شکلِ اجرا» مباحثی پیرامون چگونگی خلق مجموعه عکس

«طرحِ ایده، بسطِ معنا، شکلِ اجرا» مباحثی پیرامون چگونگی خلق مجموعه عکس

«طرحِ ایده، بسطِ معنا، شکلِ اجرا» مباحثی پیرامون چگونگی خلق مجموعه عکس 914 1280 کانون عکس اصفهان

گروه تحریریه سایت کانون عکس انجمن سینماى جوانان اصفهان/تانیا پور آباده:

در تاریخ ٢۵ اردیبهشت ماه ١٣٩٨، در کانون عکس انجمن سینماى جوانان اصفهان، «طرح ایده، بسط معنا، شکل اجرا»
مباحثی پیرامون چگونگی خلق مجموعه عکس با حضور زانیار بلورى، در نگارستان امام خمینى ره برگزار گردید.
در ابتدا زانیار بلوری درباره‌ی یک مجموعه عکس موفق و مقایسه تک عکس و مجموعه عکس تحت موارد زیر اشاره کرد :
۱ .تک عکس ذاتا بی معناست و کنشی سوبژکتیو به دنبال دارد .
۲ .عکاس مولف: عکاس مولف کسی است که دارای نگاه و سبک شخصی باشد .
زانیار بلوری گفت: “عکاسانی چون انسل آدامز ، ادوارد وستون و آندریاس گورسکی غالبا صاحب تک عکس هستند ولی آنها مثل دانه های تسبیح، کاملا بهم مرتبط هستند .
۳. فضاهای مجازی ، اینستاگرام و مسابقات عکاسی قاتل مجموعه عکس هستند. چرا که عکاس را به تولید مضاعف سوق می دهند و نگرش کلی لازم، نسبت به یک مجموعه عکس از بین میرود.
او در مورد یافتن ایده ی کلی یک مجموعه عکس صحبت کرد:
۱. رجوع به دغدغه های شخصی (نیازمند به دغدغه مند بودن عکاس دارد). فقط تکنیک عکاسی مهم نیست بلکه ایده ی شما هم مهم است. ایده ی شما چیزی جز دغدغه های شما نیست .
۲. یادداشت های روزانه (اتفاقات ، آرزوها و خواب ها) .
۳. حساس بودن به مسائل اجتماعی پیرامون .
۴. مطالعه کتاب ها ( نه فقط در مورد عکاسی)
۵. آگاهی از مباحث تاریخی ، سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی
۶. دیدن مجموعه عکس و آثار هنری ( آشنایی با مدیوم )
آقای بلوری در ادامه به پروراندن و بسط دادن ایده پرداخت:
۱. تحقیق در منابع گوناگون ( گوگل و مقالات خوب )
۲. گفت و گو و بحث با دیگران .
۳. دیدن آثار هنری با مضمون مشابه و نزدیک
۴. پرورش ذهنی خلاق و بها دادن به خلاقیت.
ایشان در ادامه صبحت در مورد مجموعه عکس تصریح کرد :
” برای رسیدن به یک مجموعه عکس تاثیرگذار باید به خودمان فرصت بدهیم و زمان صرف این کار بکنیم . ”
زانیار بلوری به اهمیت خلاقیت در عکاسی اشاره کرد و گفت خلاقیت توانایی پرورش دادن ایده های جذاب برای تصویری کردن ایده ها و دغدغه های ما است و به موارد زیر اشاره کرد:
۱. خلاقیت مهارتی است قابل ارتقا ( اکتسابی و نه ذاتی )
۲. ذهنیت تصویری خلاق نیازمند استمرار در دیدن عکس است. (فیلم دیدن)
۳. دی اسمبل کردن تصاویر و مجموعه عکس ها (برای خوانش و دیدن تصاویر زمان بگذاریم و به جزییات مهم عکس بیشتر دقت کنیم. فرآیند Deassembleکردن).
۴. طراحی
۵. خواندن رمان . ( خواندن رمان به پرورش دادن ذهنیت تصویری خلاق خیلی کمک میکند) .
او درباره ی اتخاذ سبک و رویکرد گفت ما در عکاسی دو نگاه آبجکتیو و سابجکتیو داریم:
۱. آبجکتیو ( نگاه عینی )
پایبندی به ابژه و بازنمایی مستقیم با نگاهی استنادی است با بها دادن به عکاسی مستند.
بهره گیری از مدیوم به عنوان ابزاری برای ثبت. برای مثال کارهای کارول بلوسفلد.
۲. سابجکتیو ( تصویر ذهنی )
بازنمایی ذهنی اوبژه (سوبژه) با نگاه درونی . بها دادن به عکاسی غیر استنادی و بهره گیری از مدیوم به عنوان نوعی کنش خلاقه . مثال : گروه F64
نظر آقای بلوری درباره دو نگاه آبجکتیو و سابجکتیو این بود که نکاه آبجکتیو چون که به ذات عکاسی بر میگرده بیشتر مورد پسند خیلی ها است .
در ادامه او به انواع مجموعه عکس پرداخت و به توضیحاتی اشاره کرد.
انواع مجموعه عکس :
۱. گزارشی ( مقالات تصویری و گزارش یک اتفاق که رویکردی آبحکتیو دارد ) .
۲. سریالی (سری ) : این سبک از عکاسی بیشتر رویکرد جامعه شناختی دارد و به مقایسه کردن می پردازد . مثال : مجموعه عکس بِخِر ها از منبع‌های آب، پرتره نگاری های اوِدُن ، مجموعه عکس فرد رامووس و مجموعه عکس آقای بهنام صدیقی درباره ی مهاجرت ایرانی ها و …
۳. تفسیری: این سبک از عکاسی در مقایسه با سبک گزارشی نگاهی سابجتیوتر و ضمنی‌تر دارد و عمیقتر به مسائل پرداخته می شود. مجموعه عکسی نیست که در طی زبان کوتاه به ثمر برسد . مثال : مارک کوهن ( عکاس خیابانی ) ؛ مجموعه عکس ” خیابان شوم ، کتاب ” آمریکا ” رابرت فرانک و مجموعه عکس ” اکباتان ” آقای بهنام صدیقی با نگاهی کاملا تفسیری نسبت به واقعیت مکان .
۴. داستانی (با نگاهی سابجکتیو و داستانی):
مثال: باربرا پرابست، دویین مایکلز و مجموعه عکس “خواهران براون” نیکولاس نیکسون.
۵. کانسپت ( ایده و مفهوم ) :
مثال : مجموعه عکس جان فال، عکاس منظره نگار که بر اساس فلسفه سارکوفسکی است. او در این مجموعه به اینکه چگونه مناظر امروز دستخوش تغییر میشوند می‌پردازد .او در پایان صحبت های خود به شکل دادن بافت نمایش و تمهیدات عکاسانه (به مثابه نخ تسبیح) با ذکر مثال پرداخت.
زانیار بلوری باور دارد که عنوان و بیانه مجموعه عکس، نحوه ارائه آثار و جذب و ارتقا آثار از اهمیت بالایی برخوردار است.
اینکه بیانیه و عنوان عکس چقدر به خوانش و جهت دادن مخاطب میتواند کمک بکند، با گزینش صحیح بیانیه و عنوان عکس، مفاهیم و بار معنایی آثارمان را ارتقا بدهیم.
او تصریح کرد :در نحوه ارائه دادن آثار، کتاب عکس (فتوبوک) را نسبت به نمایشگاه های انفرادی و گروهی در جهت جذب و ارتقا دست کم نگیریم .
مانند مجموعه عکس اِد رووشا که بصورت فتوبوک و فیلم ارائه شده است و یا مجموعه عکس ” Car poolers اثر Alejandro Cartagena