عکس‌های قدیمی اصفهان در اصفهان

عکس‌های قدیمی اصفهان در اصفهان

عکس‌های قدیمی اصفهان در اصفهان کانون عکس اصفهان

حامد قصری/گروه تحریریه سایت کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان:۱) تعدادی از عکس‌های قدیمی اصفهان از زمان پهلوی اول و دوم به‌تازگی در گالری شماره یک کتابخانه مرکزی اصفهان به نمایش درآمده است. عکس‌هایی که به همت کاخ‌موزه سعدآباد تهران به نمایش درآمده را می‌توان در دو بخش خلاصه کرد. بخشی که در آن دو عکس از «جعفر خادم» عکاس اختصاصی رضاشاه دیده می‌شود. که از دو زاویه مختلف از چهل‌ستون و عالی‌قاپو در سال ۱۳۱۸ عکس‌برداری شده است. و بقیه عکس‌ها که به آثار «مرتضی رستمی» در اواخر دهه ۴۰ می‌پردازد. عکس‌های رستمی به معماری اصفهان می‌پردازد و جنبه‌های مردم شناسانه در آن کمتر یافت می‌شود. اوج عکس‌های رستمی را می‌توان در عکسی که از میدان مجسمه (انقلاب فعلی) انداخته، دانست جایی که دود کارخانه‌های ریسندگی چهارباغ بالا در آن دیده می‌شود و چشم‌انداز کوه صفه مشخص است و البته رودخانه هم به سبب خشک‌سالی ۵۰ سال گذشته حضور غمگینی دارد.

۲) نکته مهم و حیاتی این نمایشگاه پیشینه آن و همت قابل‌ستایش «لادن تاج‌بخش» در کاخ‌موزه سعدآباد بوده است جایی که در طی ده سال مرارت بار بخش بزرگی از نگاتیوهای در حال انقراض این کاخ را احیا کرده است. این پژوهشگر در خصوص احیای بسیاری از عکس‌های سعدآباد به نگارنده می‌گوید:« عنوان
پروژه‌ای را که از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ در این کاخ دنبال کردیم را مستند نگاری اسناد فراموش‌شده سعدآباد گذاشتیم. و اهداف ما بر اساس ۱) شناسایی، تجمیع و پاک‌سازی آثار ۲) ساماندهی، حفاظت و طبقه‌بندی موضوعی ۳) مستند نگاری دیجیتال و ایجاد بانک اطلاعاتی بود.» تاج‌بخش آثار بازیابی شده را پیش از احیا در حالتی فراموش‌شده می‌داند و می‌گوید: «متأسفانه بسیاری از اسناد برجای‌مانده به‌صورت پراکنده در موزه‌ها و قسمت‌های مختلف مجموعه در شرایط نامطلوبی نگهداری می‌شد. البته با همه این موانع  تعداد عکس‌های تاریخی که توانستیم نجات دهیم ۷۰۰۰ فریم است.» این پژوهشگر، ساماندهی این عکس‌های تاریخی را بر اساس موضوع می‌داند و می‌گوید: «علاوه بر عکس‌ها ۱۰۰۰ فیلم آپارات هم در جست‌وجوها یافت شد که آن‌ها نیز به ثبت رسید و برای حفظ هر چه بیشتراین آثار در مخزن مخصوص نگهداری می‌شود.»

۳) این نمایشگاه بخش فراموش‌شده‌ای از تاریخ شهر اصفهان است که از ساعت ۹ تا ۱۹ و تا ۱۱ خردادماه در کتابخانه مرکزی برای بازدید عموم به نمایش درآمده است.