بازتاب حضور استاد رضانور بختیار در مراسم بزرگداشت سید محمود موسوی به همت کانون عکس انجمن سینمای جوان،کافه تئاتر و گروه هنری بهامد در خبرگزاری ایسنا
http://isfahan.isna.ir/default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=62489
حکایت عکاسانی که فقط لبخند میزنند و عکس میگیرند
“بعضی آدمها در طول زندگی میکنند و بعضی در عرض، محمود موسوی هم در عمر کوتاهی که داشت در عرض زندگی کرد و انسان مؤثری در جامعه بود.”
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، این توصیف رضا نور بختیار از سید محمود موسوی در مراسم سالروز جاودانگی این عکاس است که عصر روز گذشته به همت کافه تئاتر، گروه فرهنگی و هنری بهامد و با همکاری کانون عکس اصفهان در مجتمع فرهنگی فرشچیان برگزار شد.
رضا نوربختیار ادامه داد: مهم نیست که چقدر عمر کنیم و چه زندگی طولانیای داشته باشیم، موسوی در زندگی، انسان فعال و پر شوری بود چنانچه در طول عمر کوتاه خود تأثیرات زیادی بر آدمهای اطرافش گذاشت.
عضو انجمن عکاسان حرفه ای بریتانیا با اشاره به نقش عکاسی و تأثیر آن در هنر گفت: با آمدن حرفه عکاسی سینما متولد و هنر نقاشی با عکس متحول شد.
وی ادامه داد: زمانی که من عکاسی را شروع کردم ۱۲ ساله بودم در آن زمان عکاس شدن و بهطورکلی هنرمند بودن مثل امروز پذیرفته شده و با ارزش نبود، حتی برعکس، ارزش منفی داشت و هر کسی هنرمند میشد پیش مردم آدم بیکاری بود که عاقبتش اعتیاد و مرگ بود.
این هنرمند ادامه داد: صدالبته این دیدگاه اشتباه بود، من حالا ۷۶ سال دارم و هرگز هم اعتیاد نداشتهام که اگر داشتم حالا زنده نبودم. اما نکته قابلتوجه اینجاست که امروز اگرچه این دیدگاه تغییر کرده است و پیشرفت فنّاوری نیز کار عکاسی را بیشازپیش راحت کرده اما توجه و تلاش در این راه خیلی کمتر شده است.
نویسنده کتاب دایره المعارف عکاسی افزود: امروزه باوجود انواع دوربینها و لنزها و گوشیهایی که همه مجهز به دوربین هستند اما عکاسی پیشرفتی که در گذشته داشت را ندارد. درحالیکه امروز شما با یک دوربین دیجیتال هزاران عکس میگیرید و از بین آنها انتخاب میکنید، شاید حتی فرصت نکنید همه آنها را نگاه کنید. با امکاناتی که امروز جوانهای ما از دسترسی به اینترنت، کتابهای مجازی و … دارند اما استفاده بهینه ما از آن امکانات محدود و حقیقتاً فقر اطلاعاتی که داشتیم را ندارند و انتظار امروز خیلی بیشتر از این است.
وی با بیان اینکه نسل گذشته در ایران بضاعت ناچیز خودشان را هم انکار میکردند، افزود: یه یاد دارم در جوانی از عکاسهای چهارباغ سؤالاتی در مورد عکاسی میپرسیدم اما جوابهای درستی نمیدادند، و جالبتر این که بعدها که عکاس مشهوری شده بودم وقتی با آنها صبحت میکردم این نوع جواب دادنشان را دلیل به اینجا رسیدن من میدانستند.
نوربختیار پیشرفت امروز عکاسی را منفی دانست و گفت: انگار هر چه امکانات بیشتر و بهتر میشود تلاشها کمتر میشود. بهنوعی فراوانی باعث شده توجه حتی به درست دیدن هم کمتر شود. مثلاً الآن خیلیها را میبینیم که کنار زایندهرود در حال عکس گرفتن هستند و حتی سعی نمیکنند کمپوزیسیون مناسبی برای عکاسی انتخاب کنند فقط لبخند میزنند و عکس میگیرند حتی زایندهرود هم در عکسشان پیدا نیست.
به گزارش ایسنا در این مراسم که به همت کافه تئاتر، مجموعه هنری بهامد و کانون عکس اصفهان برگزار می شد، از رضا نوربخیتیار، به عنوان اولین استاد عکاسی کلاسیک ایران، خانواده سید محمود موسوی به عنوان یکی از موسسین کانون عکس اصفهان و از چهار نفر از عکاسان فعال زیر ۲۰ سال این کانون تجلیل و تقدیر به عمل آمد.
[vc_gallery type=”image_grid” images=”350364,350365,350366,350367,350368,350369,350371,350370,350379,350378,350377,350376,350375,350374,350373,350372,350380,350381,350382,350383,350384,350385,350386,350387″ img_size=”200×200″ column_number=”4″ grayscale=”no” hover_icon=”none” images_space=”gallery_without_space”]