«نمک زمین»، «سالگادو» و «وندرس»

«نمک زمین»، «سالگادو» و «وندرس»

«نمک زمین»، «سالگادو» و «وندرس» کانون عکس اصفهان

تحریریه سایت کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان: با توجه به اینکه برنامه این فصل کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان با موضوع عکاسی و سینما است در این یادداشت قصد داریم به معرفی یکی از مستندهای مطرح درباره سالگادو با نام نمک زمین ساخته
ویم وندرس بپردازیم.

۱) سباستیائو سالگادو عکاس برزیلی است. که با عکس‌هایش از زمین و طبیعت و مردمان گوناگون، روایت‌گر بخشی از فجایع انسانی و طبیعی و رخدادهای هولناک تاریخ معاصر جهان بوده‌است. سالگادو ششمین فرزند از خانواده مردی چوپان است. در دوره کودکی بعد از چندسالی خانه بدوشی، سرانجام به سائوپولو رفت و در آنجا به تحصیل در رشته اقتصاد پرداخت. سالگادو پس از دریافت دکترای اقتصاد به عنوان اقتصاددان برای سازمان بین المللی قهوه مشغول به کار شد. این هنرمند  پس از دریافت دکترای اقتصاد به عنوان اقتصاد دان برای سازمان بین المللی قهوه مشغول به کار شد. مأموریت‌های کاری او برای بانک جهانی که معمولاً به کشورهای آفریقایی بود، سرآغاز علاقمندی و گرایش به عکاسی در او شد و در طی یکی از همین ماموریت ها درست هنگامی که ۳۰ سال تمام داشت در سال ۱۹۷۳ به عکاسی روی آورد. در همان سال با دوربین همسرش سفر به آفریقا را آغاز کرد و پس از آن بود که به طور جدی تصمیم به تغییر شغل گرفت. در آغاز با آژانس عکس سیگما و گامای پاریس به همکاری پرداخت و سرانجام در سال ۱۹۷۹ به آژانس عکس مگنوم دعوت شد. او این آژانس را در سال ۱۹۹۴ ترک کرد و آژانس عکس خودش با نام «تصاویر آمازون» را دایر کرد.

۲) ویم وندرس متولد ۱۹۴۵ در دوسلدورف آلمان؛ کارگردان، عکاس، نویسنده و تهیه‌کننده آلمانی است. فیلمبرداری بیشتر آثار وندرس کار روبی مولر است. او همچنین در اولین فیلم پیتر هاندکه ترس دروازه‌بان از ضربه پنالتی و بعد در یکی از مشهورترین فیلم‌های او زیر آسمان برلین با او همکاری کرد. وندرس تعداد زیادی ویدئو کلیپ برای گروه یو تو و چند تبلیغ تلویزیونی هم کارگردانی کرده است. وندرس در سال ۱۹۸۴ نخل طلای جشنواره فیلم کن را به خاطر فیلم پاریس تگزاس دریافت کرد. در سال ۱۹۸۹ از دانشگاه سوربن پاریس و در سال ۲۰۰۵ از دانشگاه کاتولیکی لووَن’ در بلژیک مدرک دکترای افتخاری به او اعطا شد. در سال ۲۰۰۵ هم جایزه پلنگ افتخاری جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو به او داده شد. وندرس بسیار تحت تأثیر یاسوجیرو ازو فیلمساز ژاپنی بوده است: «اگر در این قرن تنها جا برای یک چیز مقدس باشد، ازاوست.» وندرس در بیست و یک سالگی به سینماتک در فرانسه رفت: «در یک سال ۲۰۰۰ فیلم دیدم، اهمیت سینمای آمریکا را فهمیدم و ازو رو یافتم…» بابک احمدی در کتاب تصاویر دنیای خیالی مقاله‌ای در مورد تأثیر پذیری وندرس از ازو، نیکلاس ری و جان فورد نوشته است.

۳)اما  نمک زمین یک فیلم مستند فرانسوی-برزیلی به کارگردانی ویم وندرس و سالگادو است که در سال ۲۰۱۴ نمایش یافت. این مستند برنده جایزه ویژه هیئت داوران در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن ۲۰۱۴ شد. نمک زمین در هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار نامزد دریافت جایزه بهترین مستند بود. در سال ۲۰۱۴ برنده جایزه تماشاگران جشنواره فیلم سن‌سباستین شد و جایزه سزار برای بهترین مستند را نیز از چهلمین دورهٔ جوایز سزار دریافت کرد. این فیلم درباره زندگی و آثار سباستیائو سالگادو، عکاس برزیلی است.

photo_2016-03-16_22-40-55