همراه همیشه عکاس معاصر

همراه همیشه عکاس معاصر

همراه همیشه عکاس معاصر کانون عکس اصفهان
همراه همیشه عکاس معاصر
حسین نوری / کارگروه خبر کانون عکس اصفهان
ششم دی ماه در سالن نگارستان امام خمینی یکی دیگر از برنامه‌های هفتگی کانون عکس اصفهان در ساعت ۱۶ شروع شد. برنامه این هفته با رویکرد معاصری در مورد ابزار عکاسی بود. مطالب مرتبط با عکاسی توسط گوشی‌های همراه به شکل متفاوتی شروع شد.
تاریخچه!!!
مطالب مربوط به تاریخچه عکاسی با تلفن همراه توسط بهنام تاجمیر ریاحی از حضور دوربین‌های لومو و یکسان دانستن هنرمندان معاصر این رشته با تلفن همراه آغاز شد و پس از آن ما شاهد تصاویر اولیه ثبت شده با این وسیله هوشمند شدیم. از نقش تعداد پیکسل در ابتدا و نوع ثبت شدن آن‌ها تا رویکردهای مختلف توسط افراد در مورد خودنگاره‌ها. همه این مطالب در قسمت اول برنامه که حدود ۴۰ دقیقه به طول انجامید شرح داده شد.
شهرام احمد زاده در این برنامه به جز مجری گری سؤالات بهینه‌ای را مطرح می‌کرد و باعث گفت و گوی بیشتری در مورد این موضوع شد
.
سپس با همراهی یاسر عرب به تماشا و گفت و گو در مورد عکس های موبایلی و روند عکاس شدن ما در این وادی بی نهایت مواجه شدیم.یاسر به سادگی درون عکس ها از پیدایش هنر عکاسی صحبت کرد و چندین نمونه از عکس های تاریخی و معاصر مرتبط را برای نمایش دادن بی اعتباری قوانین مرسوم به ما هدیه کرد.مدت زمان این قسمت از برنامه حدود ۳۰ دقیقه بود
پس از صرف چایی و استراحت کوتاه بچه‌ها باز وارد سالن شده و با تجهیزات و توضیح نوع پردازشگرها و اندازه سنسور ثبت‌کننده تصویر با اجرای عماد نعمتی روبه‌رو شدند. مواجهه با تمایز انواع گوشی‌ها و تکنولوژی مربوط به آن‌ها که در وسایل عکاسی دیگری به کار گرفته‌شده بود مبحث جالبی بود. همین‌طور تجهیزات جانبی عکاسی با تلفن همراه توسط عماد معرفی شدند و اپیزود دیگری از این برنامه به پایان رسید.
پس از تمام تعاریف و تاریخ‌ها مهمان صحبت‌های علی نجات‌بخش بودیم. این عکاس برای ما از آمار درصد استفاده افراد مختلف از نرم‌افزارهای ویرایش تصویر در تلفن همراه گفت و به توضیح و معرفی چندین نرم‌افزار خوب در این زمینه پرداخت. در ضمن صحبت‌ها نیز مفهوم پیکسل و رزولوشن تصویر را برای ما شرح داد.
قسمت بعدی برنامه که به خاطر کم بودن وقت و فراگیر بودن آن اجرا نشد بحث شبکه‌های اجتماعی و حریم خصوصی عکاسانه بود. صفا پیر شیری که هماهنگی اولیه این کارگاه را بر عهده داشت وقت خود را به شخص بعدی داد و از او این قول را گرفتیم که پس‌ازاین در جلسه‌ای کامل‌تر و بدون محدودیت زمان این موضوع را برای ما شرح دهد.
هشتک گزاری. اینستاگرام و مباحث این‌چنین از اصلی‌ترین بخش‌های صحبتش به شمار می‌رفت.
برنامه در پارت آخر با اجرای ابراهیم عرب بیگی و همراهی مداوم شهرام احمدزاده در حال اجرا بود. عرب بیگی برای ما فیلم تأثیرگذاری را در همین رابطه به نمایش درآورد و در مورد بهترین عکس‌هایی که با تلفن همراه ثبت‌شده صحبت کرد. همین‌طور در مورد جشنواره‌هایی که اساس کار آن‌ها و نوع مدیای خروجی هم‌راستا با عکاسی و فیلم‌برداری تلفن همراه بود ، گفت. چیزی که شاید کمتر در دنیای معاصر ما دیده شود. برنامه این هفته همچون دفعات پیشین با ثبت یادگار دیگری در کنار هم به اتمام رسید.