تانیا پورآباده/گروه ترجمه سایت کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان:عکاسهای لنداسکیپ تمایل دارند در کارشان از سرعت شاتر پایینی استفاده کنند. تصاویر محوشدهای را از بافت جذاب و ابریشمی آبشارها در نظر بگیرید. یا ستارههایی در آسمان شب که فقط توسط دوربین قابلرؤیت هستند. یا پرسپکتیوهای دور و نزدیک که اجسام با فوکوسی شارپ در عمق میدان وضوح قرار دارند. برخلاف ژانرهای دیگر عکاسی مانند حیاتوحش، خیابانی و ورزشی، عکاسهای لند اسکیپ بهصورت آهسته و با اسلوب و قاعده کار میکنند و با مجهز بودن به سهپایه در شرایط نوری کم بهراحتی میتوانند شاتر بزنند. پس تحت کدام شرایط است که یک عکاس لند اسکیپ به خودش زحمت میدهد تا از سرعت شاتر بالا استفاده کند؟ پاسخ: وقتی سوژه در حال حرکت است یا وقتی دوربین در معرض حرکت و نیت فریز کردن حرکت سوژه است.
وقتی در حال عکاسی از صحنه بودم وزش باد قدری مشکل ایجاد میکرد. این مشکل بزرگی نیست. کافی بود قدری سرعت شاتر را افزایش بدهم، تا بتوانم حرکت درختان را فریز کنم.
F11,1/50 sec,ISO 500
***باد
وزش باد ممکن است دشمن ما باشد، مخصوصاً اگر شاخ و برگ درختان درصحنه ما وجود داشته باشد. به قول یکی از دوستان عکاس لند اسکیپ من؛ شما با ترکیب اکسپوژر طولانی و حرکات اصلی بهطور حتم میتوانید افکتهای خلاقانهای ایجاد کنید. ولی اگر هدف شما ارائه کردن یک صحنه بدون حرکت (ثابت) است یا باید یک روز آرام و بدون باد را برای عکاسی انتخاب کنید یا اینکه باید سرعت شاترتان را افزایش دهید. برای اینکه مقدار اکسپوژور شما میزان بشود برای جبران کردن سرعت شاتر بالا دهانه دیافراگم خود را بازتر کنید و مقدار ایزوی خود را بالا ببرید یا اینکه هردوی آنها را باهم تغییر دهید. برای هر دو راهحل بالا باید سبک و سنگین کرد. زیرا ایزوی بالا نویز ایجاد میکند و با عدد پایین دیافراگم نیز عمق میدان وضوح کاهش پیدا میکند. باد شدید ممکن است دوربین را حرکت بدهد که این کار ثبت کردن یک تصویر تمیز و شارپ را اگر مشکل نکند غیرممکن میکند. یکراه برای حل کردن این مشکل، انتخاب کردن سرعت شاتر بالا است. البته راه های دیگری هم برای به دست آوردن یک شات تمیز در شرایطی که باد میوزد وجود دارد. شما با آویزان کردن وزنههایی به پایه وسط سهپایه آن را ثابت کنید یا با باز کردن پایههای سهپایه آن را به زمین نزدیکتر کنید و مرکز ثقل آن را کاهش دهید. ولی اگر باد شدید بهطور ممتد میوزید سرعت را بهاندازهای افزایش دهید که در زمان اکسپوژر حرکت دوربین را بگیرد.
برای عکاسی لنداسکیپ شخصاً ترجیح میدهم که از لنزهای تله استفاده کنم. در چنین مواردی سرعت شاتر بالا برای فریز کردن حرکات مخصوصاً وقتی بهصورت دستی عکاسی میکنید لازم است.
f/10, 1/1600, ISO 500
***موجها
قدرتمند و زیبا، موجها باانرژی پرشور و هیجان وبی توجه ما را به خود جلب میکنند. برای فریز کردن حرکت موجها، استفاده کردن از یک سرعت شاتر بالا ترجیحاً بهجای استفاده کردن از سرعت شاتر پایین، طبیعت نیرومند و قوی آنها را بهتر منتقل میکند. با مدتزمان اکسپوژر بالا باعث می شود آب آرام و ملایم به نظر برسد. که اگر هدف این باشد,، زیبا به نظر میرسد. ولی اگر هدف نشان دادن طبیعت خشن موجها است,، سرعت شاتر بالا میتواند انتخاب بهتری باشد.
با استفاده کردن از یک لنز سوپر تله برای فریز کردن حرکت موجها مجبور بودم از سرعت شاتر نسبتا بالایی استفاده کنم تا اطمینان حاصل شود که حرکت موجها فریز شده است.
f/8, 1/640 sec, ISO 400
***آبشارها
آبشارها با خطوط مهآلود و زیبای خود ما را مسحور میکنند. اگر با سرعت شاتر پایین مثلاً یک ثانیه یا بیشتر ثبت شوند,. آبشار نرم و سفید شیریرنگ به نظر میآید. بااینکه سرعت شاتر بالا حرکت ریزش آب را فریز میکند، با هر بار شاتر زدن یک فریم عکس منحصربهفردی را هم تولید میکند.
برای عکاسی از این صحنه در حال تنظیم کردن سهپایهام بودم که دوستم در بهترین جهت وارد کادر شد. یک تنظیم فوری در سرعت شاتر این اطمینان را حاصل کرد که هر حرکتی فریز خواهد شد.
. f/8, 1/250 sec, ISO 100
***موجودات زنده
اگر یک حیوان یا یک انسان را شامل ترکیببندی عکس خود میکنید،از سرعت شاتر بالا استفاده کنید تا حرکت را فریز کنید. خیلی وقتها شده است که داشتهام عکاسی میکردم که بهطور ناگهانی یک اردک با حرکت کردن (بهصورت شناور) روی آب وارد کادر من شده است که مرا وادار بهعوض کردن مجدد تنظیماتم کرده است. برای چنین مواقعی تنظیمات همیشگی خودم رادارم که روی
f/8, ISO 800, 1/500 secقرار دارد تا بتوانم با تغییر دادن شاخصهای دوربینم سریعا وارد بحث عکاسی با سرعتبالا بشوم. این تنظیمات در نقطه شروع قرار دارد و بنا به شرایط محیطی میتوانم بر اساس صحنه مقدار زمان اکسپوژر را تنظیم کنم. تا زمانی که حرکات کند می باشد سرعت شاتر پایین موردقبول است. اما برای فریز کردن حرکات بال پرندگان سرعت شاتر بالا به مقدار ۱/ ۱۰۰۰
ضروری است.
تنها راهحل برای فریز کردن حرکات ریزموجها روی سطح آب استفاده کردن از سرعت شاتر بالا است. میتوانید در چنین مواردی استفاده کردن از فیلترهای پولاریزه را هم امتحان کنید.
f/8, 1/1000, ISO 1600
***ریزموجها
عکاسی کردن از ریزموجهای روی سطح یک آبگیر با فراهم کردن امکانات بیشمار برای خلق کردن ترکیببندیهای منحصربهفرد میتواند سرگرمی بزرگی باشد. از سرعت شاتر ۱/۵۰۰ یا بیشتر برای فریز کردن حرکات ریزموجها استفاده کنید. سرعت شاترهای متفاوت را امتحان کنید و ببینید چه اتفاقی میافتد.
برای عکاسی کردن از این صحنه مدتزمانهای اکسپوژر کموزیاد را امتحان کردم. سرعت شاتر بالا حس کولاک را در بین درختان عظیمالجثه بلوط بهتر منتقل میکرد.
f/16, 1/160 sec, ISO 4000
***برف و کولاک
عکاسی کردن از ریزش برف با سرعت شاترهای مختلف کار لذت بخشی است. فریز کردن ریزش برف بهگونهای که بشود هر دانه برف را دید روش عکاسی موردعلاقه من از برف است.
این تصویر را زمانی گرفتهام که از شیشه ماشین بهصورت دستی عکاسی میکردم. منطقه حفاظ شده حیاتوحش را داشتم ملاقات میکردم یعنی جایی که پیاده شدن از ماشین در یک سری مناطق ممنوع است.
. f/16, 1/320 sec, ISO 250
***عکاسی کردن بهصورت دستی
طبیعتاً مواقعی وجود دارد که شما واقعاً نمیتوانید با سهپایه عکاسی کنید یا اینکه به قوانین محدودکننده بعضی مکانها نمیتوانید از آنها استفاده کنید. اگر واقعاً به سهپایه دسترسی ندارید این حساب سرانگشتی را به خاطره بسپارید: دو برابر فاصله کانونی = سرعت شاتر. پس اگر فاصله کانونی لنز شما ۴۰۰ میلیمتر است با سرعت شاتر کمتر از ۸۰۰ بر ثانیه عکاسی نکنید. همینطور اگر فاصله کانونی لنز شما ۱۰۰ میلیمتر است سرعت شاتر ۲۰۰ بر ثانیه یا حتی بیشتر را در حین عکاسی حفظ کنید.قابلذکر است که در اکثر موارد بالا با سهپایه عکاسی کردهام. با سرعت شاتر بالا هم حتی ممکن است دوربین شما بلرزد و با محوشدگی در تصویر روبرو شوید، مگر اینکه از حالت “آینه بالا” (mirror Up) دوربین SLR استفاده شود. دوربینهای بدون آینه تحت تأثیر این مشکل نیستند.پس, نتیجه میگیریم عکسهای لند اسکیپ همیشه با مدتزمان اکسپوژر بالاگرفته نمیشوند. شرایط مختلف زیادی وجود دارد که سرعت بخشیدن به مسائل میتواند کاملاً مناسب باشد. در کدام زمینه موردبحث، عکاسی با سرعت شاتر بالا در خیلی از شرایط میتواند راهحل باشد؟
***این مقاله ترجمه ای است از عکاسی به نام: Charlotte Gibb با همین عنوان.