عمو ساسانِ بی ریا

عمو ساسانِ بی ریا

عمو ساسانِ بی ریا کانون عکس اصفهان

نسترن رجالی/گروه تحریریه سایت کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان:طبق  روال همیشگی کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان؛ چهارشنبه این  هفته هم به همت نگارستان امام خمینی (ره) برای برپایی نشستی دیگر دور هم جمع شدیم.

در آغاز با یادی از امام (ره) و یادآوری خط مشی‌های آن بزرگوار که توسط حجت الاسلام عباس کمساری مدیر  موسسه تنظیم ونشر آثار حضرت امام(ره) عنوان گردید؛ برنامه را شروع و در خصوص اولین مسابقه ملی عکس روح الله توضیحاتی ارائه داده و حمایت و همراهی خود را با کانون عکس اصفهان اعلام نمودند.

پس‌ازآن با دعوت از عکاسِ بازنشسته و بی‌ریای صدا وسیما و سال‌های جنگ، برنامه را ادامه دادیم.

ساسان مویدی پسر نوجوانی که از سر عشقِ بی‌حدش به عکاسی و انسان‌ها آن‌هم در اولین سال‌های انقلاب و جنگ تحمیلی و در سن ۱۷ سالگی به استخدام صداوسیما درآمد؛ حالا با موهایی جوگندمی، صدایی خسته از خردل‌های شیمیایی و خنده‌ای که در عمقش می‌توان تصویرِ تمام آوار و اجساد حلبچه را دید؛ روبه روی ما نشسته بود.

استاد بزرگوار و مهربان یا به قول خودش؛ عمو ساسان، با نشان دادنِ مجموعه «۵۰ روز از جنگ»، که در تهران و اولین روزهای بمباران هوایی عراق گرفته‌شده بود برایمان از آغاز تلخ‌ترین و شاید واقعی‌ترین اتفاق دوران گفت. این هنرمند عکاس در ادامه  با تصاویری سیاه‌ و سفید از فجیع‌ترین حملات شیمیایی «حلبچه در بهار ۱۳۶۷» قلب‌هایمان را لرزاند.

البته ساسان مویدی تنها از تلخی ها نگفت و  برایمان از زندگی هم گفت، از امیدی که میان اسیران و آزادگان ایرانی دیده بود و از روزهای طلایی پس از آزادی اسرا.

مویدی شاگرد و همکارِ زنده‌یاد بهمن جلالی که سال‌های سال در روزنامه‌های مختلف خدمت کرده بود؛ ما عکاسانِ نسل جوان را به تلاش گروهی و دوستانه در رسیدن به هدفی مشترک که همانا ارائه هنر است راهنمایی نمود و با آخرین مجموعه‌اش _از زندگی یک زوج عاشق به نام صَلاح و سما _ لبخند و امید را بار دیگر در دل‌های ما زنده کرد.

[vc_gallery type=”image_grid” images=”351192,351193,351195,351186,351183,351194,351184,351191,351185,351190,351187,351188,351189″ column_number=”4″ grayscale=”no” hover_icon=”none” images_space=”gallery_without_space”]